Čím jsme výjimeční?
- Fungujeme na d. i. y. (do it yourself) principu a dobrovolnickém přístupu, přičemž projekt, jeho vedení a organizaci zajišťují profesionálové s obsáhlou mediální zkušeností.
- Dáváme prostor mladým lidem, kteří si mohou vyzkoušet práci v rádiu, seznámit se s fungováním média ve všech jeho aspektech a pohybovat se v mediálním prostředí.
- Nechceme být virtuální internetové rádio, proto se snažíme vždy fungovat v prostorech otevřených veřejnosti, v nichž najdete vysílací studio, kde se pořádají koncerty a další akce. Naší zásadou je, aby každý posluchač měl možnost potkat moderátory nebo hosty osobně, popř. se do našich aktivit zapojit.
- Podporujeme komunity, zajímají nás specifické kulturní, názorové a lifestylové skupiny a subkultury, pro něž vytváříme platformu k jejich vlastní obsahové prezentaci.
- Spolupracujeme s oficiálními vzdělávacími institucemi a poskytujeme jejich studentům mediální rozhlasovou praxi.
- StreetCulture je jediné internetové rádio podobného charakteru ve Střední Evropě.
Komunitní model ve StreetCulture
StreetCulture nevznikalo jako médium, které by vzešlo z jedné komunity lidí se společnými zájmy, názory či cíli, ani jako rádio, jehož cílem by bylo naplňovat a rozvíjet komunitní model fungování, popř. jej dokonce využívat a profitovat na něm. StreetCulture od svého začátku funguje jako platforma poskytující mediální a veřejný prostor pro šíření vlastního obsahu různě zaměřených komunit, subkultur, skupin i jednotlivců. A přestože nebylo zakládáno se záměrem být komunitním médiem, svou činností de facto naplňuje čtyři rozměry, které bývají uváděny jako charakteristické právě pro komunitní rádia: rozměr komunitní, alternativní, občanský i rhizomatický. Významnými odlišujícími charakteristikami, které etablují komunitní média jako třetí typ sdělovacích prostředků odlišných od veřejnoprávních a komerčních médií a které lze rovněž vztáhnout na StreetCulture, jsou zvlášť jeho úzké propojení s občanskou společností, jeho alternativní povaha a velká oddanost pro zapojení dobrovolníků i demokracii jak v jeho vnitřním rozhodovacím procesu, tak v jeho procesech výroby obsahu. Podle definice komunitního rádia (podle AMARC – evropská odnož Světové asociace komunitních rádií) jako, "neziskové stanice, která v současnosti vysílá, nabízí služby komunitě, v níž se nachází nebo pro niž vysílá, a zároveň podporuje zapojení této komunity v rádiu“ lze StreetCulture považovat za komunitní rádio zapojující různé komunity a vysílající pro ně.
D. I. Y. model ve StreetCulture
StreetCulture je od svého vzniku postaveno na ideji dobrovolnictví. Projekt StreetCulture vychází z principu d. i. y. (do it yourself), tedy "vytvoř si vše vlastní silou”. Veškeré obsahové a programové aktivity i vedení organizace, rozvoj, výuková činnost a z velké části rovněž provoz StreetCulture jsou zajišťovány na dobrovolné bázi, a to buď laiky, nebo profesionály z oblasti médií.
Program vysílání StreetCulture
V našem vysílání není konzervativní řád, hodinky si podle nás nenařídíš. Ale samozřejmě nabízíme pár skob ve stěně, kterých se můžeš chytit. Hlavní důraz směřujeme na večerní hodiny. Každý večer totiž ve vysílání zazní minimálně jedna premiéra pořadu. StreetCulture nabízí výhradně vlastní autorské pořady, rozhovory se zajímavými hosty, živá vystoupení z prostor našeho baru, ale také např. dramatickou tvorbu. Naše moderátory a autory můžete vidět živě, po vysílání s nimi dát drink nebo jenom prostě být u toho. Nejsme pouhé internetové rádio, jsme platforma pro alternativní kulturu.
Vznik StreetCulture, o.p.s.
StreetCulture, o.p.s. byla zapsána u Městského soudu v Praze 7. listopadu 2012 a od 1. 5. 2013 převzala veškeré aktivity spojené s rádiem StreetCulture a nahradila stejnojmenné občanské sdružení.
Zakladatelé se rozhodli založit obecně prospěšnou společnost StreetCulture, o.p.s. na základě myšlenky provozovat rádio v kreativním prostoru, jenž bude sloužit jako místo pro potkávání mladých lidí z různých subkultur, kteří dostanou šanci k rozvíjení svých dovedností a osobnímu růstu.